ترازوها از مدت ها قبل برای اندازه گیری و مشخص کردن وزن استفاده می شدند و از زمان های گذشته تا به امروز دارای تغییر و تحول های زیادی شده اند. ترازوها از زمان های قدیم در اشکال مختلفی بودند که با گذشت زمان و رشد تکنولوژی کم کم ترازوهای دیجیتال ابداع و اختراع شدند که در حال حاضر بیشتر  انواع مختلف ترازوهای موجود در بازار از نوع دیجیتال بوده و دارای دقت اندازه گیری بالایی نیز هستند.

تاریخچه ی ترازو ها

از زمان های قدیم، ترازوها برای اندازه گیری وجود داشتند که تاریخچه ی ابداع و اختراع ترازو  به حدود 5000 سال قبل از میلاد بر  می گردد. در مقبره ی فراعونه ی مصر، ترازوهایی بر روی مقبره ها حکاکی شده اند. علاوه بر این ها در بیان قدمت و تاریخچه ی ترازوها، می توان گفت در زمان عهد عتیق نیز به ترازوها ، اشاره شده است.

در قران کریم، واژه ی ترازو نیز وجود دارد که در زبان عربی به آن میزان گفته می شود.  میزان در قرآن کریم  به معنی  بر پا کننده ی عدل است و مفهوم میزان در قرآن کریم به عنوان وسیله ای جهت سنجش بیان شده است.

علاوه بر به دست آوردن وزن اجسام و مایعات و ...، از ترازوها در موارد دیگری نیز استفاده می شده است که می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • استفاده از ترازوها برای اندازه گرفتن زمان
  • کاربرد ترازوها در ریاضیات و برای پیدا کردن نسبت های مستقیم و معکوس

مدل های جدید ترازوها

ترازوهای امروزی در حال حاضر پیشرفت کرده و مدل های جدیدی به خود گرفته اند. مدل های قدیمی ترازوها، به صورت قپانی و عقربه ای بودند و در حال حاضر ترازوهای دیجیتال بسیار پر رونق شده اند و دارای دقت اندازه گیری بالایی هستند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. ترازوهای دیجیتالی نسبت به ترازوهای عقربه ای بسیار حساس تر و دقیق ترند.

بررسی انواع ترازو

  • بررسی ترازوی آزمایشگاهی

ترازوهای آزمایشگاهی جزو ترازوهای صنعتی هستند که از دقت بسیار بالایی برخودارند. این ترازوها می توانند وزن کشی موارد بسیار ریز گرمی را انجام داده و از دیگر مزایای این ترازوها برخورداری از محفظه ای وبژه برای وزن کشی است که اثر و دخالت هوای محیط بر وزن کشی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

  • بررسی ترازوهای کفه ای

نوع قدیمی ترازو ها که معمولا در بقالی مورد استفاده قرار می گرفتند، ترازوهای کفه ای بودند. این ترازوها از دو کفه و یک شاهین تشکیل شده و نحوه ی وزن کشی آن ها به این صورت بود که جسم در یک پله ی ترازو و وزنه ها در پله ی دیگر ترازو قرار می گرفتند و به وسیله ی شاهین ترازو به حالت تعادل در آمده و بدین صورت عمل توزین در این ترازوها انجام می شد. در بررسی دقیق تر نحوه ی عملکرد ترازوهای کفه ای باید بیان نمود که این ترازوها بر اساس قوانین اهرم عمل نموده و دانشمندان عالم اسلام از جمله الیاس نصیبینی در مورد ترازوها و ویژگی های آن ها مطلابی را در کتاب های خود قید نموده است.

انواع مختلف ترازو ها

بعد از ترازو های کفه ای و با گذشت زمان تغییراتی در ترازوها ایجاد شد و ترازو ها بر اساس نوع کاربرد هایشان اشکال جدید و پیچیده تری به خود گرفتند که می توان به ترازو هایی همچون ترازوی قپان، ترازوهای آبی و ترازوهای ترکیبی اشاره نمود. ترازو های قپان و آبی و ترکیبی نسبت به ترازوهای کفه ای پیچیده تر بوده و دارای پله های بیشتری بودند که نوع پیشرفته ی این نوع از ترازوها دارای پنج پله بود. در ترازوهای معمولی پله ها در هوا معلق مانده و وزن کردن اجسام بر این اساس صورت می گرفت ولی در ترازوهای آبی بر اساس  اصل ارشمیدس جسم مورد نظر در آب غوطه ور می شد و بدین صورت عمل وزن کشی انجام می شد و اصطلاحا وزن مخصوص آن جسم به دست می آمد. در ترازوهای ترکیبی نیز عمل توزین در هوا و آب  و به صورت ترکیبی انجام شده و قپان ها بر عکس ترازوهای دیگر دارای یک پله هستند. خرید و فروش انواع ترازوی محک در فروشگاه محک گستر امکان پذیر است.

تماس با ما
ساعت پاسخ گویی تلفنی : 9 صبح الی 22
آدرس ایمیل : info@tajhizat.co
خط ویژه چهار رقمی ← 0216123
خط اختصاصی ← 02180808081
تماس نمایندگی ها ← 70-02133510970 ، 21-02166919619 ، 02166940107 ، 65-02155833430 ، 02166085712
نمایشگاه و فروشگاه ← خیابان آزادی بعد از استاد معین ابتدای خیابان دکتر هوشیار پلاک 83 ط 3

 

 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 904
نمایش همه
علاقه مندی ها ()